MULTI Elevator
آسانسور مولتی معروفترین نمونه آسانسور بدون کابل است که از تکنولوژی مگلو استفاده میکند و قابلیت حرکت افقی دارد.
این فناوری به طور خاص برای آسمانخراشهای بسیار بلند (Mega-tall ) طراحی شده است.
برخی آنرا آسانسور مگلو (Maglev Elevator) نام میبرند.
معرفی آسانسور مولتی
آسانسور مولتی ، نام تجاری آسانسور بدون کابل است که توسط شرکت آلمانی تیسنکروپ (Thyssenkrupp) توسعه یافته و معرفی شده است، و اولین آسانسور بدون کابل در جهان محسوب میشود. این آسانسور با هدف رفع محدودیتهای آسانسورهای سنتی (که با کابل کار میکنند) در ساختمانهای بسیار بلند و آسمانخراشهای مدرن طراحی شده است.
ویژگیهای کلیدی و انقلابی آسانسور مولتی
* بدون کابل
(Cable-Free)
بزرگترین محدودیت آسانسورهای کششی سنتی، وزن کابلها است. پس از ارتفاع حدود ۵۰۰ متر، وزن کابلها بسیار زیاد شده و عملاً ساخت سیستمهای آسانسوری با کارایی بالا را دشوار میکند.
مولتی این مشکل را با حذف کامل کابلها حل کرده و امکان سفر بیوقفه در ارتفاعات بسیار بالاتر را فراهم میسازد.
*حرکت چندجهته
(Multi-Directional)
این آسانسور علاوه بر حرکت عمودی (بالا و پایین) قادر است به صورت افقی (چپ و راست) نیز حرکت کند.
قابلیت حرکت افقی اجازه میدهد تا کابینها بین چاههای آسانسور جابهجا شوند و سیستمهای چاه آسانسور بهصورت حلقهای (Loop) طراحی شوند.
* تکنولوژی مگلو
(Maglev)
مولتی از همان تکنولوژی شناوری مغناطیسی (Magnetic Levitation) یا موتور خطی استفاده میکند که در قطارهای پرسرعت مگلو نیز به کار رفته است.
نیروی مغناطیسی باعث میشود کابین بدون تماس فیزیکی با ریلها حرکت کند؛ در نتیجه، اصطکاک و لرزش به حداقل میرسد و راندمان و سرعت افزایش مییابد.
در آسانسورهای معمولی، کابین توسط کابلهای فولادی بالا و پایین کشیده میشود. اما در آسانسور مولتی ، کابین آسانسور دارای آهنرباهای قوی (الکترومغناطیس) است.
در دیوارههای چاه آسانسور نیز، آهنرباهای هوشمند نصب شدهاند.
این آهنرباها با استفاده از نیروی دافعه و جاذبه مغناطیسی، کابین را به صورت معلق و بدون تماس فیزیکی در چاه نگه میدارند و آن را به سمت بالا یا پایین حرکت میدهند.
* چندین کابین در یک چاه
(Multiple Cabins in One Shaft)
از آنجایی که کابلی وجود ندارد، میتوان چندین کابین مجزا را در یک چاه آسانسور بهصورت پیوسته (مانند واگنهای قطار) به کار گرفت.
این ویژگی، ظرفیت جابهجایی مسافر (Transportation Capacity) را تا ۵۰ درصد افزایش داده و زمان انتظار برای مسافران را به شدت کاهش میدهد.
مزایای کلیدی سیستم آسانسور مولتی
* افزایش ظرفیت جابجایی: با حرکت همزمان چندین کابین و حذف زمان انتظار برای بازگشت آسانسور، ظرفیت جابجایی افراد به طور قابل توجهی افزایش مییابد.
* کاهش زمان انتظار: زمان انتظار برای مسافران به شدت کاهش مییابد، زیرا تعداد کابینهای فعال در هر لحظه بیشتر است.
* بهینهسازی فضای ساختمان: با نیاز به تعداد کمتری چاه آسانسور برای جابجایی حجم مشابهی از مسافر، فضای بیشتری در ساختمان آزاد میشود که میتواند برای کاربریهای دیگر استفاده شود.
* انعطافپذیری طراحی ساختمان: قابلیت حرکت افقی و عمودی، امکان طراحی ساختمانهای با اشکال و پیکربندیهای پیچیدهتر را فراهم میکند که قبلاً به دلیل محدودیتهای آسانسورهای سنتی امکانپذیر نبود.
* صرفهجویی در انرژی: موتورهای خطی مغناطیسی میتوانند در مقایسه با سیستمهای کابلی سنتی، از نظر انرژی کارآمدتر باشند.
* کاهش لرزش و سر و صدا: به دلیل حذف کابلها و اصطکاک، حرکت کابینها نرمتر و بیصداتر است.
* ایمنی بالاتر: هر کابین به صورت مستقل کنترل میشود و سیستمهای امنیتی پیشرفتهای برای جلوگیری از برخورد یا مشکلات دیگر در نظر گرفته شده است.
آسانسور MULTI کجا نصب شده است؟
در حال حاضر سیستم MULTI در برج تست روتوایل (Rottweil Test Tower) نصب و در حال آزمایش و بهینهسازی است.
اولین قرارداد نصب دررسال 2017 برای برج ایج ایست ساید (EDGE East Side Tower) در برلین است.که گاهی اوقات به آن برج OVG نیز گفته میشود که متعلق به یک توسعهدهنده املاک آلمانی به نام OVG Real Estate می باشد.
در حال حاضر (2024) اطلاعات دقیق در دست نیست اما از آنجایی که ساختمان در سال ۲۰۲۳ تکمیل شده و آمازون در ان مستقر شده است، فرآیند نصب آسانسور باید به پایان رسیده و آسانسورها باید در حال استفاده تجاری باشند.
